Sabtu, November 20, 2010

Pengenalan

Selamat Datang kepada pengunjung blog ini.

Ini merupakan post pertama saya di dalam blog pertama saya. Dah lama saya nk tulis blog...tapi tak sempat...maklumlah busy.

So...basically tujuan blog ni adalah untuk mewujudkan satu platform perkongsian mengenai pengurusan kewangan dan kemahiran teknologi maklumat. Ye lah..dah makin ramai celik IT sekarang ni. Rakyat Malaysia ketika ini (20 November 2010) adalah sebanyak 26.16 juta orang, dan 16.9 juta daripadanya menggunakan kemudahan internet (64.6% banyak tu..).
[sumber: Klik di sini]

Kewangan dan Teknologi. 
2 bidang yang saya banyak berurusan dan praktikkan setiap hari. Dulu saya pun buta IT. Dulu saya tak tau apa2 pun pasal kewangan ni, maklumlah dari kampung. Sejak masuk Universiti baru lah semakin celik IT dan terkial-kial belajar menguruskan kewangan peribadi :D.

1. Kewangan;
> Kalau salah budget atau salah urus, susah jugak nk hidup dengan selesa. Ramai orang berbelanja dulu baru simpan, sedangkan cara urus wang yang betul adalah simpan dulu baru belanja, dan ikut budget yang sesuai dengan kemampuan. 

2. Teknologi
>Sekarang ni teknologi berkembang sangat pesat. Yang bagusnya kos bagi memperolehi peralatan berteknologi ni semakin murah. Contoh paling senang adalah handphone dan komputer riba (notebook & netbook). So, sepatutnya kita gunakan kemudahan yang ada untuk menimba ilmu, meningkatkan produktiviti, dan menambahbaik cara hidup...bukan untuk hiburan semata-mata.

Kedua-dua topik tersebut akan saya bincangkan dengan lebih lanjut melalui post seterusnya...Tunggu.... Selain perkongsian & perbincangan, saya juga akan kongsikan software-software yang telah saya gunakan..kebanyakannya freeware & open source. Tunggu....

Setakat ini sahaja coretan saya.

Terima kasih kerana sudi membaca.

3 ulasan:

  1. Hi Mr. Bijak Wang, just for fun:
    "If you don't first handle fear and
    desire, and you get rich, you'll only be a high-paid slave"

    "The main cause of poverty or financial struggle is fear and ignorance"

    "You must know the difference between an asset and a liability, and buy assets"

    BalasPadam
  2. "An asset is something that puts money in my pocket"
    "A liability is something that takes money out of my pocket"

    BalasPadam
  3. Thank you Mr Millionaire & Anonymous(6.55am, Nov 20 2010) for your useful quotes comments.

    Here's another useful quotes: "Invest In Yourself First".

    Thanks!

    BalasPadam